De vele voordelen van knoflook

Blog, Mediterraans, Recepten

Laat uw voedsel uw medicijn zijn, en laat uw medicijn uw voedsel zijn!

Deze wereldberoemde quote van Hippocrates, die de vader van de Westerse geneeskunde wordt genoemd en ook bekend van de eed van Hippocrates.
Hij schreef knoflook voor om een verscheidenheid aan medische aandoeningen te behandelen. En….veel van de gunstige gezondheidseffecten zijn kort geleden door de moderne geneeskunde bevestigd.

Toen ik nog in Athene woonde en s’ ochtends vroeg met de bus naar mijn werk ging , was het nog een hele uitdaging om niet in de walmen terecht te komen van iemand die net op een lekker teentje knoflook had zitten kauwen. Als ik daarover klaagde tegen mijn vrienden zeiden ze :”ah joh dat is alleen maar gezond, moet je ook proberen!”.  Eh…nee dat toch weer niet. Maar ik lust het wel heel graag alleen niet s ‘ochtends vroeg!

Knoflook heeft vele geneeskrachtige eigenschappen die kunnen worden gebruikt om ontsteking, chronische ziektes en infecties tegen te gaan. Dankzij allicinegehalte, een actief bestanddeel, kan knoflook helpen om het cholesterolgehalte, de bloeddruk en andere aandoeningen die verbonden zijn aan het cardiovasculaire systeem onder controle te houden. Ook wordt knoflook gebruikt als middel om spijsvertering problemen, ademhalingsziektes en schimmelinfecties te behandelen. Dankzij de ontstekingsremmende werking en het hoge gehalte aan antioxidanten is knoflook zelfs een geweldige aanvulling op behandelingen voor artritis, kanker en diabetes.

Knoflook bevat allicine, een stof met krachtige medicinale eigenschappen
Knoflook is een plant uit de familie van de Allium (ui).

Het is nauw verwant aan uien, sjalotjes en prei. Het groeit in veel delen van de wereld en is een populair ingrediënt bij het koken, vanwege de sterke geur en heerlijke smaak. Maar in de oudheid werd knoflook vooral gebruikt voor de medicinale en gezondheid bevorderende eigenschappen
Het gebruik ervan is goed gedocumenteerd door alle grote beschavingen met inbegrip van de Egyptenaren, Babyloniërs, Grieken, Romeinen en Chinezen.

Bron : ahealthylife.nl

Zo ziet knoflook er uit:

Het hele ‘hoofd’ wordt de knoflookbol genoemd en elk segment wordt een teentje genoemd. Er zitten ongeveer 10 tot 20 teentjes in één bolletje. We weten nu dat de meeste effecten op de gezondheid worden veroorzaakt bij één van de zwavelverbindingen die worden gevormd als een teentje wordt fijngesneden, geperst of gekauwd.
Deze verbinding, allicine, is ook verantwoordelijk voor de specifieke knoflookgeur. Allicine komt het lichaam binnen vanuit het spijsverteringsstelsel en verspreidt zich door het hele lichaam, waar het zijn krachtige biologische werk kan doen.
Kortom: Knoflook is een plant uit de familie van de ui. Het wordt geteeld vanwege de eigenschappen bij het koken en de gezondheidseffecten. Er zit een hoog gehalte van de zwavelverbinding allicine in, waarvan wordt aangenomen dat het de meeste gezondheidseffecten teweegbrengt.
Knoflook is zeer voedzaam, maar bevat heel weinig calorieën.

Knoflook is ongelofelijk voedzaam. In één portie van  (28 gram) zit:

mangaan: 23% van de ADH
vitamine B6: 17% van de ADH
vitamine C: 15% van de ADH
selenium: 6% van de ADH
vezels: 1 gram

Behoorlijk wat calcium, koper, kalium, fosfor, ijzer en vitamine B1
Knoflook bevat ook kleine hoeveelheden van allerlei andere nutriënten. Het bevat eigenlijk een beetje van alles wat we nodig hebben.
Verder bevat het 42 calorieën, met 1.8 gram eiwit en 9 gram koolhydraten.
Kortom: Knoflook bevat weinig calorieën en heel veel vitamine C, Vitamine B6 en mangaan. Het bevat ook sporen van andere nutriënten.

Knoflook kan ziektes bestrijden, waaronder verkoudheid.

Knoflook staat erom bekend dat het de functie van het immuunsysteem een oppepper geeft. Uit een grote 12-weekse studie bleek dat een dagelijks knoflooksupplement het aantal verkoudheden met 63% deed afnemen, vergeleken met een placebo.
De gemiddelde duur van de verkoudheidssymptomen werd ook met 70% verminderd, van 5 dagen bij een placebo tot maar 1,5 dag bij de knoflook-groep.
Uit een ander onderzoek bleek dat met een hoge dosis knoflookextract (2,56 gram per dag) het aantal ziektedagen door verkoudheid of griep met 61% afnam.
Als je vaak verkouden bent, dan zou het toevoegen van knoflook aan je dieet wel eens zeer nuttig kunnen zijn.
Kortom: Een knoflooksupplement helpt bij het voorkomen en verminderen van de ernst van veel voorkomende ziekten zoals griep en verkoudheid.

De actieve bestanddelen in knoflook kunnen de bloeddruk verlagen.

Hart- en vaatziekten zoals hartaanvallen en beroertes zijn de belangrijkste doodsoorzaken ter wereld. Hoge bloeddruk is één van de belangrijkste aanjagers van deze ziektes. Onderzoek op mensen heeft aangetoond dat knoflooksuppletie een aanzienlijke bijdrage levert aan het verlagen van de bloeddruk bij mensen met hoge bloeddruk.
Uit één studie blijkt dat een dosis van 600-1500 mg knoflookextract per dag gedurende 24 weken net zo effectief was in het verlagen van de bloeddruk als het medicijn Atenolol.
De dosis moet behoorlijk hoog zijn om deze gewenste effecten te bereiken. De hoeveelheid allicine die nodig is, is gelijk aan ongeveer 4 teentjes knoflook per dag. Kortom: Een hoge dosis knoflook lijkt de bloeddruk gunstig te beïnvloeden bij mensen met hoge bloeddruk. In sommige gevallen kan de toediening ervan net zo effectief zijn als een regulier medicijn.

Ik ben een voorstander van lokaal geteelde groenten en voor de knoflook kun je dan bijvoorbeeld terecht bij Biesheuvel.

 

Delen is lief!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
Geef een geldig e-mailadres op.
Je moet de voorwaarden accepteren voordat je het bericht kunt verzenden.

Menu
× Hoe kan ik je helpen?